ساخت آرامگاه و گنبد مجاهد نستوه مرحوم حجت الاسلام حاج آقای حسنی

ساخت آرامگاه و گنبد مجاهد نستوه مرحوم حجت الاسلام حاج آقای حسنی

معماری چهار طاقی ایرانی_ اسلامی آرامگاه مرحوم حجت الاسلام حاج آقای حسنی

نویسنده: علی سیفی /دوشنبه, 04 آذر,1398/دسته ها: اخبار و رویداد ها

رتبه بندی این مطلب:
4/3

باتوجه به جایگاه و منزلت مرحوم حجت الاسلام والمسلمین حاج آقای حسنی که رشادت هاو جانفشانی های فراوان برای اسلام و انقلاب و مردم شریف آذربایجان نموده اند کاملا لازم و ضروری بود که آرامگاهی در خور شان ایشان طراحی و ساخته شود، لذا سازمان آرامستان اقدام به طراحی و ساخت گنبد آرامگاه مذکور با استفاده از تجارب مهندسین و معماران خبره شهرداری ارومیه نمود. بر اساس اظهارات مهندسین پروژه ایده اصلی طراحی یادمان برگرفته از معماری چهارطاقی های ایرانی_ اسلامی شکل گرفته است به شکلی که بنا دارای چهار طاق ورودی از هر طرف و گنبد میانی در وسط می باشد. ابعاد اصلی طرح 7.5 در 7.5 است و زیربنای محل احداث یادمان در حدود 60 مترمربع بوده و حداکثر ارتفاع 11.6 متر می باشد.قوس های شکل دهنده طاق های ورودی از نوع قوس 5 و 7 تند می باشد که اطراف آن با کاشیکاری های اسلیمی و آیات قرآنی نماسازی خواهد شد و ارتفاعی در حدود 8 متر می باشد.

در فضای داخلی نیز کتیبه های پیش بینی شده که محل نصب آثار به جا مانده و یا نوشته ها و خاطراتی از آن مجاهد فقید در نظر گرفته شده است.

مصالح مورد استفاده در این بنا نیز متشکل از آجرنسوز شاموتی، کاشی های آیات قرآنی و اسلیمی، ورق استیل طلایی(پوشش گنبد)،سنگ گرانیت مشکی در کف است همچنین فضای داخلی دارای یک گنبد کاذب بوده که با کاشی های طرح اسلیمی بصورت رسمی بندی اجرا خواهد شد.

Print

تعداد نمایش ها (1810)/نظرات (0)

برای دادن نظر لطفا وارد شوید و یا ثبت نام کنید

x
آمار بازدید
دی ان ان